Ako zlepšiť naše školy
V priestoroch Katolíckej univerzity v Poprade bola jedna z ďalších náučných diskusií pre učiteľov v rámci inšpiratívneho vzdelávania EDUpoint. Diskusie pod názvom Kroky k lepšej škole sa zúčastnili učitelia zo Spiša a z Oravy. Základnou otázkou bolo, ako môžeme jednoduchými spôsobmi zlepšiť a rozvíjať naše školy.
O svoje skúsenosti sa prišli podeliť Martin Šmilňák a Bohdan Hroboň. Diskutovalo sa aj o tom ako nehľadať prekážky, ale vidieť možnosti. Riaditeľ Centra kresťanského vzdelávania z Martina Bohdan Hroboň uviedol: „Na Slovensku máme veľa vynikajúcich učiteľov. Treba ich nájsť a zároveň vytipovať aj školy, ktoré chcú veci robiť dobre, až nadpriemerne a poskytnúť im rôzne finančné aj iné stimuly a výhody. Balík peňazí investovať tam, kde sa snažia a chcú byť ešte lepší. Posilniť silných, aby potiahli slabých. Nemá význam celoplošne zvyšovať platy a dávať aj tým, ktorým sa robiť nechce. Ale pri vynikajúcich školách ich snahu zdola podporovať zhora.“
Prečo má zmysel zostať učiteľom? Riaditeľ cirkevnej školy v Bardejove, mestský a krajský poslanec Martin Šmilňák je presvedčený o tom, že byť učiteľom je poslanie. „Učiteľa, ktorý to v sebe cíti, jeho práca napĺňa a keby prestal, chýbalo by mu to. Keď prídu ekonomické problémy, príliš veľa práce, nie je tam ocenenie, príp. príde vyhorenie, potom je veľa dôvodov, prečo odísť. Ak to však dokáže prekonať, ten zmysel ho naplní. Vzdelanie je hodnota a práca učiteľa je nenahraditeľná,“ skonštatoval.
Súčasťou diskusie bola aj inšpirácia a zdieľanie dobrej praxe. Účelom bolo inšpirovať učiteľov, aby v často náročnom systéme školstva naďalej radi robili to, čo robia.